Alicia Vikander | From A to V

της Κέλλυς Σταυροπούλου

Αν συμφωνούμε ότι είναι επιτρεπτό να έχουμε κάποιες μονομανίες ή και εμμονές με πρόσωπα του σινεμά, τότε η Vikander μπαίνει πολύ ψηλά στη λίστα μας. Αυτό το αέρινο πλάσμα με τα σοκολατί χαρακτηριστικά που έχει προσδώσει στους ετερόκλιτους ρόλους της μέχρι τώρα πορείας της μια βελούδινη χάρη μάλλον λόγω της ιδιότητας της χορεύτριας -μέχρι την ενηλικίωση της προοριζόταν για μπαλαρίνα και χόρευε 7 ώρες τη μέρα, 6 μέρες την εβδομάδα- δεν σταματάει να μας δίνει έμπνευση.

Πρόσφατα την είδαμε στην ταινία του Netflix «Earthquake Bird», βασισμένη στο ομώνυμο βιβλίο της Susanna Jones και σε σκηνοθεσία Wash Westmoreland. Αυτό το θρίλερ που διαδραματίζεται στο Τόκιο του 1989 μας παρέσυρε σ’ ένα παθιασμένο ερωτικό τρίγωνο και μ’ έναν αργό, σχεδόν νωχελικό ρυθμό, που θύμιζε αμερικάνικο film noir του ‘70, μας έβαλε σε μια αμφιταλάντευση για το ποιόν τελικά από τους τρεις χαρακτήρες εμπιστευόμαστε. Η ενοχή, η εμμονή και η στωική περιφρόνηση ήταν τα κυρίαρχα συναισθήματα που προέκυπταν από την ταινία. Μια κριτική που γράφτηκε για το εν λόγω μυθιστόρημα το 2002 στην Daily Telegraph ανέφερε ότι πρόκειται για μια από τις πιο εύστοχες προσεγγίσεις πάνω στη γυναικεία σεξουαλικότητα. Η ίδια η Vikander σχολίασε ότι «η γυναικεία σεξουαλικότητα αποτελεί αιώνιο μυστήριο ή συχνά ένα πρόβλημα που πρέπει να λύσουμε. Αυτή η συνθήκη έχει δομηθεί μέσα στους αιώνες και νομίζω ότι οφείλεται στο ότι για τους άντρες είναι σημαντικότερο αυτό που ορίζει η φαντασίωση τους, πάρα η ίδια η πραγματικότητα κάθε γυναίκας».

Καθώς η ηθοποιός μεγάλωσε με τη μητέρα της, χωρίς πατρικό πρότυπο, ίσως δεν είναι τυχαία μια από τις προσωπικότητες του Χόλυγουντ που έχουν συνταχθεί σθεναρά υπέρ της γυναικείας ενδυνάμωσης στον χώρο, ο οποίος είναι ανδροκρατούμενος και συχνά άδικος προς τις γυναίκες. Το 2017 υπέγραψε ανοιχτή επιστολή μαζί με άλλες 600 Σουηδές ηθοποιούς κατά της σεξουαλικής κακοποίησης. Τρία χρόνια πριν είχε συμμετάσχει σε ταινία παραγωγής του Harvey Weinstein (το Tulip Fever), αλλά ποτέ δεν δήλωσε ότι η ίδια ήταν ένα από τα θύματα του, αν και είχε πει «έχω ακούσει ότι είναι ένας κακοποιητικός άντρας που κάνει οτιδήποτε για να πάρει αυτό που θέλει». Όταν έγιναν οι αποκαλύψεις δήλωσε «αηδιασμένη και σοκαρισμένη».

Είναι γνωστό το κρούσμα σεξισμού που αντιμετώπισε το 2018, κατά το οποίο, όπως έχει πει, την προασπίστηκε η Julianne Moore. Είχε περιγράψει σχετικά στη Vogue: «δέχτηκα ένα βίαιο ‘αστείο’ που με έκανε να ντραπώ και ωστόσο ήμουν έτοιμη να προσποιηθώ ότι γελάω, αλλά η Julianne επενέβη λέγοντας στον συγκεκριμένο άντρα ότι αν το ξαναπεί αυτό θα σηκωθεί να φύγει από τα γυρίσματα και δεν θα την ξαναδεί ποτέ μπροστά του. Ένιωσα ότι εκείνη ήταν η ισχυρή και όχι αυτός».

Μιλώντας για τη θέση της γυναίκας, πριν το κίνημα #MeToo, η Vikander πρωταγωνίστησε σε μια ταινία που αποδείχτηκε προφητική. Στο Ex Machina υποδύθηκε ένα ρομπότ στις υπηρεσίες ενός tech guru. Η ταινία δεν ήταν απλώς ένας αντικατοπτρισμός ύβρεων της ανθρωπότητας, αλλά επίσης ένα αλληγορικό παραμύθι για την αντρική κτήση και την εκμετάλλευση του γυναικείου σώματος. Η ίδια έχει σχολιάσει: «Δυστυχώς αυτή είναι η τάση του κόσμου απέναντι στις γυναίκες. Στην περίπτωση του Ex Machina ένα κορίτσι είναι φυλακισμένο σ’ ένα κλουβί και προσπαθεί να δραπετεύσει. Ή τουλάχιστον έτσι το είδα εγώ».

Στην ταινία Tomb Raider, έχοντας πάρει τα σκήπτρα από την προκάτοχο της Angelina Jolie, ως Lara Croft δέχτηκε πολλές φορές κακοπροαίρετα σχόλια σύμφωνα με τα οποία το στήθος της δεν ήταν αρκετά «μυτερό» όπως στον χαρακτήρα του video game. Αν και παραδέχτηκε ότι ήταν ιδιαίτερα παραβιαστικό να δέχεται αλλεπάλληλες κριτικές για το στήθος της, εκ των υστέρων είπε: «Όσο αυξάνονταν τα σχόλια, τόσο μου δινόταν η ευκαιρία να τα αντικρούω και τελικά να κάνω ένα ηχηρό σχόλιο για το νέο γυναικείο role model».

Η γυμνή σκηνή με τον Eddie Redmayne στην ταινία Danish Girl είχε δίχως αμφιβολία στοιχεία τρυφερότητας και πάθους -τέτοια ώστε να τη θυμόμαστε μετά από καιρό. Ωστόσο οι εκπρόσωποι της κοινότητας LGBD θεώρησαν ατόπημα το γεγονός ότι ένας ρόλος transgender δόθηκε σε straight άντρα και όχι σε αληθινό transgender. Η Vikander είχε πει σχετικά: «Είναι δύσκολο να μιλήσω γι’ αυτό το θέμα. Όμως μπορώ να πω ότι εγώ πιστεύω στους ηθοποιούς. Θέλω οποιοσδήποτε, ανεξαρτήτου φύλου, να μπορεί να παίξει οτιδήποτε».

Για την Vikander ο δρόμος στο μέλλον είναι στρωμένος με ίσες ευκαιρίες και με αποδοχή. Όπως είπε πρόσφατα σε συνέντευξη της στο Independent: «οι γυναίκες άλλοτε είχαν φωνή, αλλά δεν ακουγόταν. Τώρα αυτό αλλάζει. Έχουμε διανύσει μια πορεία και ευτυχώς βλέπω επιτέλους την αλλαγή να συμβαίνει».

Photo Credit: Getty Images | Ideal Image

Popular
Recent
Wwl