To savoir vivre του influencer

του Χρήστου Ζαμπούνη

Παρ’ ότι ενεφανίσθη πέντε χρόνια αργότερα από το Facebook, το  Instagram αποτελεί το ταχύτερα αναπτυσσόμενο Μέσο Κοινωνικής Δικτυώσεως της δευτέρας δεκαετίας του 21ου αιώνος μαζί με το Tik Tok. Μία πρόσφατος στατιστική απεκάλυψε ότι το 40% των χρηστών του είναι κάτω των 22 ετών. Συνδυασμός των λέξεων  Instant (στιγμιαίο) και Telegram, οφείλει την επιτυχία του στην δυνατότητα επεξεργασίας και κοινοποιήσεως φωτογραφιών και βίντεο, στο Διαδίκτυο. Μία άλλη ενδιαφέρουσα διάστασις είναι η δημιουργία ενός νέου επαγγέλματος, του influencer. Τι πράττει ο  influencer; Επηρεάζει τις αγοραστικές αποφάσεις άλλων ανθρώπων κάνοντας αναρτήσεις που προωθούν προϊόντα.

Για να γίνει κανείς  influencer πρέπει να αποκτήσει πολλούς ακολούθους, ούτως ώστε οι εταιρείες να του εμπιστευθούν την προβολή κυρίως ειδών ενδύσεως – ομορφιάς, ξενοδοχείων, εστιατορίων κ.λπ. Η ποσότης των followers δεν είναι το μοναδικό κριτήριο για να γίνει κανείς influencer. Ούτε η διασημότης. Υπάρχουν, επί παραδείγματι, αρκετοί άγνωστοι στο ευρύ κοινό που έχουν μία ισχυρή επιδραστικότητα, λόγω της διαφοροποιήσεως και της πρωτοτυπίας των post τους.

Η αισθητική είναι το πρώτο θύμα στις αναρτήσεις των επίδοξων εγχώριων influencers, με την αυτοαναφορικότητα να καθίσταται αφόρητη από ένα σημείο και μετά. Σε μία χώρα όπου ο νο 1 πλουτοπαραγωγικός πόρος είναι ο φθόνος, ας το έχουν υπ’ όψιν τους όσοι προβαίνουν σε ναρκισσιστικές πόζες πάνω σε σκάφη ή έμπροσθεν λιμουζινών. Η επιδειξιομανία γενικώς και ειδικώς, αξεσουάρ, ωρολογίων και κοσμημάτων αντενδείκνυται, εκτός εάν έχει κανείς «ασπίδα» από το «κακό μάτι». «Είσαι όμορφη, πόσες φωτογραφίες σου να αντέξει κανείς;», διερωτάται η Hailey Bloomingdale, της οποίας ο προπάππους ίδρυσε τα περιώνυμα πολυκαταστήματα, αν και η ίδια δεν πολυτηρεί τον κανόνα στον δικό της λογαριασμό.

Τα φίλτρα «αισθητικής χειρουργικής» που χρησιμοποιούν κατά κόρον οι επαγγελματίες του Instagram, δίνουν εξιδανικευμένη εικόνα στους χρήστες, όπως το photoshop στα περιοδικά. Φευ! Από τα στοιχεία που διέρρευσε το πρώην στέλεχος του Facebook (μητρικής εταιρίας του Instagram), Francis Haugen, το 1/3 των εφήβων δεν ένοιωθε καλά με το σώμα του, με σοβαρές επιπτώσεις στην ψυχική του υγεία μετά την περιήγηση στο προαναφερόμενο social media. Υπό το βάρος της κατακραυγής, το Meta, όπως επωνομάσθη η αυτοκρατορία του Marc Zukerberg, ανέστειλε το αμφιλεγόμενο σχέδιό του για δημιουργία του Instagram Kids, που απευθύνετο σε παιδιά κάτω των 13 ετών.

Opinions