The sense of belonging
[ssba]

 της Μαρίας Μυλωνά

Τα social media, όπως το Instagram και το Twitter χρησιμοποιούνται από πολλούς για να κάνουν follow την αγαπημένη τους ομάδα, σχεδιαστή, τραγουδιστή και γενικότερα οποιονδήποτε ή οτιδήποτε θαυμάζουν, ενισχύοντας τη θεωρία της κοινωνικής ταυτότητας. Αυτό σημαίνει ότι ένας άνθρωπος που ζει στο πλαίσιο ενός κοινωνικού συνόλου, τοποθετεί τον εαυτό του σε συγκεκριμένες ομάδες όπου η διάδραση με τα υπόλοιπα μέλη της ομάδας δημιουργεί τη δική του ταυτότητα. Αυτό εκπληρώνει την ανάγκη για το σχηματισμό της θετικής αυτοεκτίμησης που συνεπάγεται με μειωμένη ανασφάλεια.

Τα γκρουπ στα οποία επιλέγει κάποιος να γίνει μέλος, έχουν αντίκτυπο στο πως αντιλαμβάνεται τον ίδιο τον εαυτό του, στο πως οι άλλοι αντιλαμβάνονται εκείνον καθώς και στην έκταση της έκφρασης και της υποστήριξης του εαυτού του. Αυτό μας βοηθά να κατανοήσουμε τη δημιουργία των fan clubs και γιατί τα μέλη τους ενθουσιάζονται τόσο έντονα με τις δραστηριότητες τους. Πάρτε για παράδειγμα τους οπαδούς μιας ποδοσφαιρικής ομάδας. Έρευνες έχουν δείξει ότι υπάρχει αυξημένη επιθυμία να φοράνε ρούχα ή αξεσουάρ με το λογότυπο της ομάδας τους όταν εκείνη κερδίζει, σε αντίθεση με όταν χάνει. Ακόμη και οι λέξεις που χρησιμοποιούνται είναι πιο ομαδοποιημένες. Όταν υπάρξει κάποια επιτυχία θα τη μοιραστούν λέγοντας ‘κερδίσαμε’, ενώ στην αντίθετη περίπτωση θα ειπωθεί ‘έχασαν’. Αυτό υποδηλώνει ότι οι άνθρωποι αυξάνουν την αυτοεκτίμησή τους επειδή γίνεται σύγκριση μεταξύ της ομάδας στην οποία ανήκουν και σε άλλες ομάδες. Όταν ακολουθείται από κάποια μορφή επιτυχίας αυτό ενισχύεται ακόμη περισσότερο.

Τα hashtags στα social media ενισχύουν την έκφραση υποστήριξης και διάδοσης ειδήσεων καθώς δίνεται στον καθέναν η δυνατότητα να επικοινωνήσει με ανθρώπους με τους οποίους ταυτίζεται και μοιράζεται τις ίδιες απόψεις και αξίες, εξαλείφοντας την γεωγραφική απόσταση. Αυτό είναι το κίνητρο για την δημόσια έκφραση του θαυμασμού μας και την προβολή της κοινωνικής μας ταυτότητας. Οπότε την επόμενη φορά που θα δείτε κάποια όχι τόσο ενδιαφέρον, ή ακόμη και εκνευριστική για εσάς, ανάρτηση για κάποια ομάδα ή κάποια διασημότητα, απλά προσπεράστε το έχοντας υπόψιν ότι το άτομο που το πόσταρε προσπαθεί να εκφραστεί προσεγγίζοντας κι άλλους με τις ίδιες απόψεις.

* Η Μαρία Μυλωνά είναι ψυχολόγος και εκπαιδευόμενη συνθετική ψυχοθεραπεύτρια. Είναι κάτοχος μεταπτυχιακού (MSc) στην Ψυχολογία Υγείας από το University of Surrey και πτυχίου (BSc) στην Εξελικτική Ψυχολογία από το Empire College του State University of New York. Επίσης έχει πιστοποιηθεί στην εφαρμογή Ψυχομετρικών Τεστ από το University of Cambridge. Email: [email protected]

[ssba]
Opinions
error: MANCODE CONTENT IS PROTECT