Rope

του Σάββα Παπαδόπουλου 

Μπορεί να μην είναι από τα πιο γνωστά έργα του Χίτσκοκ, αλλά αποτελεί αδιαμφισβήτητα ένα φιλμ με ιδιαίτερη αισθητική και φιλοσοφική βαρύτητα. Η υπόθεση του Rope, που κυκλοφόρησε το 1948, είναι φαινομενικά απλή. Δύο νέοι, ο Brandon Shaw (John Dall) και ο Philip Morgan (Farley Granger) έχοντας παρερμηνεύσει τις θεωρίες του Νίτσε περί ανώτερου και κατώτερου όντος, δολοφονούν τον πρώην συμφοιτητή και φίλο τους David Centley (Dick Hogan), τον όποιον θεωρούν κατώτερο. Στη συνέχεια τον τοποθετούν μέσα σε ένα μεγάλο μπαούλο και καλούν στον χώρο συγγενικά του πρόσωπα και φίλους, ξεκινώντας έτσι μια τραγική επιθανάτια παράσταση, καθώς στρώνουν πάνω στο μπαούλο έναν μπουφέ με φαγητά, ενώ μέσα του κείτεται ο νεκρός David.

Σημαντική επίσης είναι η παρουσία του Rupert Cadell (James Stewart), πρώην καθηγητή των δολοφόνων και του δολοφονημένου, ο οποίος είναι θερμός υποστηρικτής των θεωριών του Νίτσε και κινείται καθ’ όλη την διάρκεια του φιλμ με μια απειλητική καχυποψία διότι υποψιάζεται τον λόγο που ο David είναι άφαντος. Με αυτήν του την ταινία ο Χίτσκοκ έκανε ντεμπούτο στον έγχρωμο κινηματογράφο και παράλληλα παρουσίασε μια ιδιαίτερη σκηνοθετική τεχνική. Έπαιρνε λήψεις 8 ή 9 λεπτών χωρίς διακοπή, ενώ κάθε φορά που ήθελε να κόψει τη σκηνή, έκανε zoom in-zoom out σε κάποιο αντικείμενο ή στα σακάκια των ηθοποιών, με αποτέλεσμα το φιλμ να έχει συνολικά μόνο 8 cut και να θυμίζει περισσότερο θεατρική παράσταση. Η λεπτομέρεια αυτή πετυχαίνει ένα πρωτοποριακό για την εποχή αποτέλεσμα που μαγνητίζει τον θεατή και προκαλεί έντονο σασπένς.

Το Rope είναι ένα θρίλερ δωματίου με πλούσιο φιλοσοφικό υπόβαθρο και συμβολισμούς που δεν διστάζουν να θίξουν κοινωνικά προβλήματα τα οποία ως και σήμερα παραμένουν τρομακτικά επίκαιρα. Ο Χίτσκοκ καταφέρνει μέσα σε λιγότερο από μιάμιση ώρα να συνθέσει ένα κινηματογραφικό διαμάντι, που εκτός των άλλων, προσφέρει άπλετη τροφή για σκέψη και μπορεί να προβληματίσει τον οποιοδήποτε.




Popular
Recent
Entertainment