Αν και ήταν οξύθυμος άνθρωπος και εκκεντρικός, χάρη στο χάρισμα που είχε στην κίνηση και στη γενναιοδωρία με την οποία πλαισίωσε τον χορό, έγινε πρότυπο, κάτι σαν το εγχειρίδιο του καλού χορευτή, από τότε μέχρι σήμερα. Ο Μπαρίσνικοφ, ο άλλος σπουδαίος Ρώσος χορευτής που εξέλιξε το μπαλέτο στη Δύση, είχε πει σε συνέντευξή του ότι «ο Ρούντολφ Νουρέγιεφ ήταν ένας ασυνήθιστος άνδρας με ένστικτο, εξυπνάδα, αέναη περιέργεια, εξαιρετική πειθαρχία και βέβαια μεγάλη αγάπη για τον χορό». Όταν άφησε τη Ρωσία για να εγκατασταθεί στη Δύση, και μέχρι να αποκτήσει μια εν γένει αποστροφή για τους διάσημους –την οποία θα διατηρούσε μέχρι το τέλος του– πρόλαβε να ζήσει κάποιες από τις μυθικές βραδιές του Studio 54 και να συγχρωτιστεί με τον Freddie Mercury, την Jackie Kennedy -Onassis, τον Mick Jagger, τη Liza Minnelli, τον Andy Warhol κ.ά. Τελικά οι μόνοι φίλοι στους οποίους έμεινε πιστός ήταν από τον χώρο του μπαλέτου.
Η «απόδραση» στη Δύση
Μέχρι το τέλος της δεκαετίας του ’50, ο Νουρέγιεφ είχε ήδη δημιουργήσει αίσθηση στη Σοβιετική Ένωση. Όταν η ομάδα Mariinsky επρόκειτο να κάνει tour σε Παρίσι και Λονδίνο, πράγμα ιδιαίτερα σημαντικό για τη σοβιετική κυβέρνηση, που φιλοδοξούσε να αποδείξει στη Δύση την πολιτιστική της υπεροχή, ο επαναστατικός και ατίθασος χαρακτήρας του Νουρέγιεφ τον έθετε μάλλον εκτός της αποστολής. Συν το γεγονός ότι οι σχέσεις του με τον καλλιτεχνικό διευθυντή ήταν τεταμένες. Η πορεία του θα ήταν πολύ διαφορετική μάλλον, αν δεν επισκεπτόταν τη Ρωσία ένας Γάλλος διοργανωτής του tour, ο οποίος, παρακολουθώντας τον Νουρέγιεφ να χορεύει, είπε ότι είναι αδύνατον να μη συμμετάσχει ο συγκεκριμένος χορευτής. Μάλιστα τέθηκε ως αίτημα από τις γαλλικές αρχές προς τις σοβιετικές και φυσικά έγινε αποδεκτό. Στο Παρίσι ο Νουρέγιεφ κέρδισε το κοινό. Ένας δημοσιογράφος έγραψε στην εφημερίδα Le Monde: «Δεν θα ξεχάσω ποτέ την είσοδό του στη σκηνή με τη γατίσια του κίνηση, τα μεγάλα και άγρια μάτια του και τους ανάγλυφους μηρούς του να διαγράφονται από το κολάν του».
Κατά τη διάρκεια της διαμονής του στο Παρίσι, ο Νουρέγιεφ, συναναστρεφόμενος Γάλλους και πηγαίνοντας σε gay bars, καταπάτησε τους κανονισμούς της αποστολής και έτσι αποφασίστηκε ότι δεν μπορεί να συνεχίσει την περιοδεία στο Λονδίνο. Προκειμένου να τον στείλουν πίσω στη Ρωσία, του είπαν διάφορα ψέματα, όπως ότι είναι άρρωστη η μητέρα του ή ότι έχει προκύψει μια έκτακτη παράσταση στο Λένινγκραντ (σημερινή Αγία Πετρούπολη) στην οποία έπρεπε να συμμετάσχει. Εκείνος αρνήθηκε και ζήτησε άσυλο από τη γαλλική κυβέρνηση. Μέσα σε μία εβδομάδα είχε ήδη κλείσει την επόμενη συνεργασία του και ετοιμαζόταν να ανεβάσει στο Παρίσι την «Ωραία κοιμωμένη» δίπλα στη Nina Vyroubova. Οι σοβιετικές αρχές ανάγκασαν τη μητέρα του, τον πατέρα του και τον δάσκαλό του να του γράφουν γράμματα για να τον πείσουν να γυρίσει πίσω, χωρίς αποτέλεσμα. Τελικά θεωρήθηκε προδότης και του απαγορεύτηκε η είσοδος στη χώρα. Πέρασαν περίπου 20 χρόνια για να επιστρέψει. Ήταν όταν πραγματικά πέθαινε η μητέρα του και ο Μιχαήλ Γκορμπατσόφ τού επέτρεψε την είσοδο στη χώρα.
Το 1993 πέθανε από AIDS στο Παρίσι και ο καλλιτεχνικός διευθυντής του μπαλέτου Mariinsky δήλωσε: «Αυτά που έκανε ο Νουρέγιεφ στη Δύση δεν θα τα είχε καταφέρει ποτέ εδώ».
της Κέλλυς Σταυροπούλου