PHOS: A Journey of Light

Η γνωριμία µου µε τον Πρίγκιπα Νικόλαο έγινε µέσω των κοινωνικών δράσεων προσφοράς της Axion Hellas. Έκτοτε η γνωριμία εξελίχθηκε σε φιλία. Η εικαστική προσέγγιση του Νικόλαου για το ελληνικό φως των νησιών µας αποτυπώνεται στις φωτογραφίες που παρουσιάστηκαν σε έκθεση στην Μελβούρνη της Αυστραλίας.

Οι μαγευτικές φωτογραφίες της Ελλάδας του Πρίγκιπα Νικόλαου είναι στην πραγματικότητα μια σειρά από ερωτικά γράμματα στην χώρα που πάντα είχε στην καρδιά του, ακόμα και πριν μετακομίσει στην Αθήνα το 2013.
Οι εικόνες του αποτυπώνουν επίτηδες, κάτι άλλο από το λευκό και το γαλάζιο της Κυκλαδίτικης θεματολογίας που μ’ αυτήν οι περισσότεροι ταυτίζουν τη χώρα. Οι δικές του είναι αφηρημένες απεικονίσεις ενός οδοιπορικού στα Ελληνικά ύδατα. Η νοσταλγία που έχει βιώσει, ζώντας εκτός Ελλάδος, είναι εμφανής στις φωτογραφίες του ενώ το έργο του εκφράζει τη λαχτάρα του για την επιστροφή. Όταν ο ίδιος ερωτάται για το αν έχει επιστρέψει ολοκληρωτικά, απαντάει «Η ίδια η ζωή είναι ένα ταξίδι και μία πορεία, δεν ολοκληρώνεται ποτέ».

Η πρώτη του ατομική έκθεση που ήδη έχει λάβει επαίνους, θα βρίσκεται στο Ελληνικό Μουσείο της Μελβούρνης μέχρι και τις 29 Ιουλίου. Πρόκειται για μια παρουσίαση των τριών πιο σημαντικών θεματικών ενοτήτων του καλλιτέχνη: Ορίζοντες, Ρευστότητα και Μάρμαρα.

Η συλλογή Ορίζοντες έχει μια έντονη, αιχμηρή ταυτότητα. Ο ορίζοντας, μια απόλυτη γραμμή, δημιουργεί ένα εξαιρετικό συναίσθημα, μία αιωνιότητα και μία συνέχεια. Αυτές οι εικόνες μοιάζουν σαν η μία να «μπαίνει» μέσα στην άλλη και παρόλο που ο φωτογράφος πειραματίζεται με το άνοιγμα και το κλείσιμο του φακού αλλά και με την ταχύτητα της κάμερας, καμία από τις φωτογραφίες του δεν είναι επεξεργασμένες.

Η αφηρημένη του συλλογή «Ρευστότητα» απαθανατίζει την θάλασσα στην πιο ρευστή μορφή της σε πλάνα κοντινά. Ο τρόπος που το νερό αντανακλά το περιβάλλον του, το φως αλλά και ο συνεχής κυματισμός δημιουργούν άπειρες εναλλαγές. Ένας καλός φωτογράφος ξέρει απλά πότε να πατήσει το «κλικ».

Χτίζοντας πάνω στο έμφυτο ταλέντο του, ο Πρίγκιπας Νικόλαος «υφαίνει» μια περίπλοκη ιστορία μέσα από την καλλιτεχνική του πορεία που συχνά μπλέκει το μέσο με το θέμα. Φτάνει σ’ αυτό τυπώνοντας εικόνες της Ελλάδας απευθείας πάνω σ’ Ελληνικό έδαφος, ειδικά στα λευκά μάρμαρα της Θάσου. Η μέθοδός του, μοναδική για τον καλλιτέχνη που πηγαίνει τη φωτογραφία και την εκτύπωση ένα βήμα παρακάτω, τον βοήθησε να συνδυάσει το φυσικό Ελληνικό στοιχείο και την ομορφιά της αρχαιότητας με τον μοντερνισμό και την αμεσότητα του digital printing.

Αυτή η συγχώνευση μεταξύ θέματος και μέσου είναι ίσως καλύτερα αποτυπωμένη στο έργο του «State of Identity» – ένα κομμάτι λευκού μαρμάρου που απεικονίζει την Ελληνική σημαία. Οι διαστάσεις του είναι 2,10μ x 1,40μ και ζυγίζει 185 κιλά.

Η ιδέα είναι απλή αλλά ο τρόπος δημιουργίας του έργου, πολύπλοκος. Ο καλλιτέχνης έχει αφαιρέσει τα κομμάτια του μαρμάρου που αντανακλούν το μπλε χρώμα και τα έχει αντικαταστήσει με καθρέφτες. Βάζοντας την σημαία πλάι στην θάλασσα, το νερό αντανακλά στους καθρέφτες, χαρίζοντας τελικά στο έργο τις αποχρώσεις του και δημιουργώντας μια νέα εικόνα της Ελληνικής σημαίας. Κάτι που συμβαίνει στ’ αλήθεια αλλά και είναι προϊόν της φαντασίας. Έτσι, η σημαία είναι δημιούργημα της Ελληνικής γης και θάλασσας.

Αυτό που δένει τη συλλογή των έργων του Πρίγκιπα Νικόλαου είναι η σχέση της φωτογραφικής μηχανής με το φως. Αντανακλάσεις, φωταψίες, φως και έλλειψη αυτού. Ακολουθεί το φως και προσπαθεί να το αποτυπώσει μαζί με τις φυσικές του προεκτάσεις.
«Η φύση είναι ο καλλιτέχνης, εγώ είμαι απλώς ο αγγελιοφόρος».

 

του Θαλή Πιτούλη

 

Popular
Recent
About Men
error: MANCODE CONTENT IS PROTECT