Νικόλας Γιαννόπουλος | Ambassadeur du Vin

του Δημήτρη Γκουράβα, Oenologist

Συνάντησα πρώτη φορά τον Νικόλα Γιαννόπουλο στον διαγωνισμό Οινοχόων το 2011 που ανακηρύχθηκε πρώτη φορά ο καλύτερος Οινοχόος της χώρας. Κατέκτησε άλλα δύο τρόπαια στις επόμενες δύο διοργανώσεις. Σήμερα είναι σύμβουλος οίνου και θα έλεγα σύμβουλος γευστικής απόλαυσης και οινικός πρεσβευτής.

Σπούδασες Τουριστικό Μanagement στο Glion Institute of Higher Education, μια από τις καλύτερες σχολές τουρισμού στον κόσμο. Τι σε έκανε να ασχοληθείς με το κρασί και πως αυτό συνδυάζεται με τις σπουδές σου;

Δεν σου κρύβω ότι ήμουν τυχερός καθώς απέκτησα την κλασική ελβετική ξενοδοχειακή κουλτούρα στη Σχολή Glion, αποκτώντας στέρεες βάσεις για την επαγγελματική μου εξέλιξη. Οι σπουδές μου στο WSPC ήταν καταλυτικές για τη συνέχεια. Θεωρώ πως ο συνδυασμός κλασικής ξενοδοχειακής παιδείας με τις σπουδές μου στο κρασί με βοήθησαν να αφομοιώσω πολύ γρήγορα τις ιδιαιτερότητες και τις απαιτήσεις της δουλειάς του sommelier και να έχω πολύ καλά αποτελέσματα στην εξέλιξή μου.

Είσαι ο κορυφαίος οινοχόος  της Ελλάδας, προφανώς μια τεράστια τιμή. Να το πετυχαίνεις τρεις φορές είναι ακόμη μεγαλύτερο επίτευγμα. Τι σημαίνει για σένα η νίκη στον διαγωνισμό;

Εκτός από τεράστια τιμή είναι και τεράστια ευθύνη. Κάθε μία από τις τρεις νίκες έχει ξεχωριστή σημασία. Η πρώτη, γιατί ήταν η πρώτη, αλλά και γιατί σε βαθμό δυσκολίας είναι η μεγαλύτερη, καθώς συμμετείχαν τρεις κορυφαίοι sommelier, ο καθένας από τους οποίους είχε νικήσει ήδη από δύο φορές στο παρελθόν. Το συγκεκριμένο ρεκόρ παραμένει μέχρι σήμερα. Οι θυσίες σε προσωπικό και οικονομικό επίπεδο που έγιναν από την πλευρά μου ήταν «αιματηρές», αλλά η διαδρομή αυτού του ταξιδιού με αποζημίωσε. Οι νίκες αυτές με εξέλιξαν πρώτα ως άνθρωπο και ύστερα ως επαγγελματία και μου προσέφεραν επαγγελματική καταξίωση, φήμη αλλά και συνεργασίες.

Ως κριτής στον Ελληνικό διαγωνισμό Οινοχόων τα τελευταία χρόνια, θεωρώ πως το επίπεδο είναι πολύ υψηλό και ανταγωνιστικό.

Η οινική εκπαίδευση έχει εξελιχθεί σε τεράστιο βαθμό στη χώρα μας με αποτέλεσμα να υπάρχει ένα γενικά υψηλό επίπεδο γνώσης σε πολλούς κλάδους του χώρου. Ο τρόπος που διοργανώνεται ο διαγωνισμός σε παγκόσμιο επίπεδο, δεν αναδεικνύει τον παντογνώστη ή τον κορυφαίο δοκιμαστή ή τον «μάγο» της σάλας. Αναδεικνύει έναν επαγγελματία που έχει και τα τρία αυτά στοιχεία στον υψηλότερο βαθμό σε σχέση με τους συναγωνιστές του.

Το να είσαι οινοχόος είναι σαν να είσαι «διαχειριστής ευχαρίστησης». Μπορείς να περιγράψεις τι συνεπάγεται και πώς μπορείς να το μεταφράσεις στην εμπειρία που παρέχετε στους επισκέπτες ενός εστιατορίου ;

Η γαστρονομική εμπειρία απαιτεί την συμμετοχή όλων των αισθήσεων, ακόμα και την ακοή. Ο δικός μας ρόλος περιλαμβάνει τον συντονισμό, συνδυασμό και κλιμάκωση όλων αυτών των αισθήσεων με μοναδικό σκοπό την δημιουργία αξέχαστων εμπειριών και στιγμών που μένουν χαραγμένες ανεξίτηλα στις καρδιές και το μυαλό των επισκεπτών μας.  Για να το καταφέρεις αυτό πρέπει να κάνεις μία κατάθεση ψυχής.

Η Ελλάδα είναι μια χώρα πανέμορφη, με υπέροχη φιλοξενία. Δημιούργησες την Oenophorum μια εταιρεία εξειδικευμένων υπηρεσιών γευστικής ευχαρίστησης. Δώσε μας ορισμένα στοιχεία μέσα από τη ψυχή σου γι’ αυτή την προσπάθεια.

Η Oenophorum γεννήθηκε ως επιστέγασμα της οδύσσειάς μου σε κορυφαία εστιατόρια και ξενοδοχεία του πλανήτη. Μια εταιρεία παροχής υψηλών υπηρεσιών στον τομέα οίνου, ποτών, γαστρονομίας και υψηλής εξυπηρέτησης. Η εταιρεία βρήκε πολύ γρήγορα τον χώρο της στην αγορά, και αυτή την στιγμή λειτουργεί ως σύμβουλος σε περισσότερα από 15 ξενοδοχεία, κάποια από τα οποία είναι μέλη διεθνών αλυσίδων. Η επόμενη πενταετία είναι εστιασμένη στην διεθνή ανάπτυξη της εταιρείας, και ήδη εξετάζουμε με τους συνεργάτες μου 3 μεγάλα projects. Ταυτόχρονα με την Oenophorum τα τελευταία 4 χρόνια κατέχω και τον τίτλο του Brand Ambassador του διάσημου και κορυφαίου οίκου Moët-Hennessy για την ελληνική αγορά στην εταιρεία Άμβυξ.

Πως βλέπεις την οινική Ελλάδα στο μέλλον;

Το ελληνικό κρασί παίρνει με αργά αλλά σταθερά βήματα την θέση που του αξίζει στο παγκόσμιο οινικό στερέωμα. Δεν είναι τυχαίο πως αρκετά ελληνικά κρασιά πλέον παίρνουν πολύ υψηλές διεθνείς διακρίσεις και βαθμολογίες από τους πιο επιδραστικούς οινοκριτικούς. Ο τουρισμός της χώρας μας είναι μία τεράστια ευκαιρία δωρεάν προώθησης του πλούτου αυτού του αμπελώνα και οι έλληνες οινοπαραγωγοί καλούνται να την αξιοποιήσουν.

Interviews