Η ΑΘΗΝΑ ΠΟΥ ΑΞΙΖΕΙ ΝΑ ΖΕΙΣ

ΚΏΣΤΑΣ ΜΠΑΚΟΓΙΑΝΝΗΣ

του Θαλή Πιτούλη

 

H πιο ιστορική μητρόπολη της Ευρώπης αναζητεί κα- τεύθυνση και ρόλο στον 21ο αιώνα. Με περιοχές που «διαφημίζονται» στο εξωτερικό ως… αξιοθέατα για επεισόδια με μολότοφ. Με γειτονιές στις οποίες κυριαρχεί το αίσθημα της ανασφάλειας. Στον αντίποδα, συνοικίες οι οποίες αναπτύσσονται τουριστικά και εξωραΐζονται. Η Αθήνα σήμερα βρίσκεται σε ένα κρίσιμο σταυροδρόμι. Ο νέος δήμαρχος που θα εκλεγεί σύντομα θα κληθεί να διαχειριστεί ζητήματα τα οποία προέκυψαν τα τελευταία χρόνια και προσέθεσαν στην πρωτεύουσα νέα σημαντικά προβλήματα. Ο υποψήφιος για τον πρώτο δήμο της χώρας Κώστας Μπακογιάννης μιλάει αποκλειστικά στο MANCODE για τα σχέδιά του να αλλάξει την Αθήνα σε μια πόλη που αξίζει να ζεις.

Κύριε Μπακογιάννη, όσοι ζουν εκτός Αθηνών νομίζουν ότι τα Εξάρχεια είναι η μόνη περιοχή με κωδικό «άβατον». Η πραγματικότητα είναι διαφορετική, ιδιαίτερα τη νύχτα, σε μια εκτεταμένη ζώνη του κέντρου, όπως η Ομόνοια, οι πλατείες Βάθης, Βικτωρίας, Αμερικής, το Πεδίον του Άρεως…

Ας μιλήσουμε ανοιχτά. Έχουμε «κατεβάσει τον διακόπτη» σε ολόκληρες περιοχές του κέντρου, οι οποίες έχουν αφεθεί και εγκαταλειφθεί. Η Ομόνοια έχει γίνει ένα νοητό τείχος, το οποίο χωρίζει την Αθήνα στα δύο. Για εμάς, η μοναδική απάντηση που μπορεί να δοθεί στο γενικότερο πρόβλημα της ανομίας είναι ο καθολικός συντονισμός και η από κοινού παρέμβαση όλων των συναρμόδιων φορέων, στα πρότυπα όλων των μεγάλων πόλεων του εξωτερικού. Πώς θα γίνει αυτό; Με τη δημιουργία ενός Ενιαίου Κέντρου Ασφάλειας. Μέσα από αυτό η Ελληνική Αστυνομία θα είναι σε θέση να συλλέγει πληροφορίες και να συνεργάζεται στενά με κάθε αρμόδιο φορέα. Στη βάση αυτή, επιμένουμε στη συνεργασία και στις κοινές περιπολίες της ΕΛΑΣ με τη Δημοτική Αστυνομία, καθώς και στην αύξηση των αρμοδιοτήτων της τελευταίας, όπως και στην υλικοτεχνική της αναβάθμιση. Εξετάζουμε, επίσης, τη δυνατότητα συνεργασίας του δήμου με ιδιωτικές εταιρείες φύλαξης για την προστασία συγκεκριμένων κοινόχρηστων χώρων, όπως συμβαίνει με επιτυχία στο πολύπαθο Πεδίον του Άρεως. Τίποτα, όμως, από αυτά δεν αρκεί δίχως την πρόληψη του εγκλήματος. Γι’ αυτό επαναφέρουμε τα Τοπικά Συμβούλια Πρόληψης της Εγκληματικότητας και αναβαθμίζουμε όλο τον ηλεκτροφωτισμό της πόλης.

Η σημερινή απαράδεκτη, και αισθητικά, εικόνα της πλατείας Ομονοίας μάς κάνει να νοσταλγούμε το κυκλικό σιντριβάνι των παιδικών μας χρόνων…

Η Ομόνοια δεν είναι πια πλατεία, αλλά ένας συγκοινωνιακός κόμβος. Στοίχημα για όλους μας είναι να ξαναγίνει σημείο συνάντησης. Το κυκλικό σιντριβάνι μπορεί να επιστρέψει, μέσα από τον ανοιχτό αρχιτεκτονικό διαγωνισμό που πρόκειται να δρομολογήσουμε για την ανάπλαση της πλατείας και την ανάκτηση όλων των ιστορικών της χαρακτηριστικών. Η περιοχή, όμως, χρειάζεται μια συνολικότερη παρέμβαση, την οποία και προωθούμε μέσα από την αναβάθμιση και την ανάδειξη του Εμπορικού Τριγώνου, της Βαρβακείου Αγοράς και της ευρύτερης περιοχής πέριξ της Ομονοίας. Συγκεκριμένα: Αφενός προτείνουμε να κλείσει το Τρίγωνο για την κυκλοφορία, με τις απαραίτητες προβλέψεις για τις ανάγκες των καταστημάτων, όπως είναι οι φορτοεκφορτώσεις, και με τη δημιουργία εσωτερικής δημοτικής συγκοινωνίας. Αφετέρου, προωθούμε την ιδέα της συνένωσης του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου με το Πολυτεχνείο και το Ακροπόλ. Στόχος μας είναι να στεγάσουμε τη μεγαλύτερη αρχαιολογική συλλογή του κόσμου και να καταστήσουμε το κέντρο πόλο έλξης για εκατομμύρια επισκέπτες.

 

 

Πριν από χρόνια παρουσιάστηκε η μελέτη για την πεζοδρόμηση της Πανεπιστημίου ως πρόταση για τη ριζική ανάπλαση του κέντρου της πρωτεύουσας…

Το project του Rethink Athens έχει πολύ μεγάλο ενδιαφέρον. Μπορούμε να αξιοποιήσουμε πολλά από τα στοιχεία των μελε- τών για τον Μεγάλο Περίπατο που προτείνουμε. Με αφετηρία την επιτυχημένη πεζοδρόμηση –στο πλαίσιο της Ενοποίησης Αρ- χαιολογικών Χώρων– των οδών Διονυσίου Αρεοπαγίτου, Αποστόλου Παύλου και Αγίων Ασωμάτων, δρομολογούμε με νέες αναπλάσεις έναν «περίπατο» με συνολικό μήκος διαδρομής 6,8 χιλιόμετρα. Οι παρεμβάσεις ακολουθούν τη διαδρομή Βασιλίσ- σης Αμαλίας, Βασιλίσσης Όλγας, Ηρώδου Αττικού, Βασιλίσσης Σοφίας, Πανεπιστημίου, Αθηνάς και Ερμού έως την Αγίων Ασωμάτων, ενώ περιλαμβάνεται και η Πατησίων, από την Ομόνοια έως την πλατεία Αιγύπτου. Περιλαμβάνουν, μεταξύ των άλλων, πεζοδρομήσεις, διαπλατύνσεις πεζοδρομίων, αναπλάσεις τοπόσημων, νέο αστικό πράσινο και εξοπλισμό. Το συνολικό έργο είναι απολύτως ρεαλιστικό, καθώς είναι μελετημένο κατά 70% και το συνολικό κόστος εκτιμάται στα 54,5 εκατ. ευρώ. Η πρώτη φάση, η Βασιλίσσης Σοφίας, μπορεί να δημοπρατηθεί αμέσως.

Η Στοά Σπυρομήλιου είναι ένα υπόδειγμα αστικής ζωής με στιλ. Σύντομα ετοιμάζεται και η Στοά Αρσακείου. Θα θέλατε αυτό το μοντέλο να αναπτυχθεί περαιτέρω;

Αναφέρεστε στη Στοά Αρσακείου, σε ένα στολίδι της πόλης, το οποίο και αυτό με τη σειρά του έχει πέσει θύμα της οικονομικής κρίσης και της αστικής σήψης του κέντρου. Τέτοιες στοές μπορούν να φιλοξενούν όχι μόνο καταστήματα εστίασης και διασκέδασης, αλλά και μια σειρά από πολιτιστικές υποδομές και καλλιτεχνικά δρώμενα. Το πρόγραμμά μας, ένας άκρως μελετημένος και κοστολογημένος σχεδιασμός, επενδύει στην ιδιωτική πρωτοβουλία και διευκολύνει τον επιχειρηματία, αναβαθ- μίζοντας νεκρά σημεία της πόλης με συγκεκριμένα οικονομικά κίνητρα.

Με τη ραγδαία επέκταση του airbnb, πλήθος κτιρίων ανακαινίζο- νται, δίνοντας νέα αισθητική σε υποβαθμισμένες μέχρι πρότινος γειτονιές της πόλης, αλλά ανεβάζοντας και το κόστος των ενοικίων. Είναι μια ευκαιρία για να αλλάξει η γενικότερη εικόνα;

Οι πλατφόρμες βραχυχρόνιας μίσθωσης ακινήτων έχουν διχάσει όχι μόνο τη δική μας πόλη, αλλά και όλες τις ευρωπαϊκές πρωτεύουσες. Το χειρότερο που έχουμε να κάνουμε είναι να κλείσουμε τα μάτια και τα αυτιά μας και να παραμείνουμε στάσιμοι και διαμαρτυρόμενοι. Το φαινόμενο αυτό μπορεί να αποτελέσει μια ευκαιρία, με την προϋπόθεση ο δήμος να βγει μπροστά και σε συνεργασία με όλους τους υπόλοιπους φορείς να καταλήξει σε ένα ρυθμιστικό πλαίσιο, λαμβάνοντας υπόψη τις ιδιαιτερότητες και τις ανάγκες ανά δημοτική κοινότητα ή ανά συνοικία. Αυτό θα συμβεί έχοντας ως εργαλείο ένα Μητρώο Ακινήτων Βραχυχρόνιας Διαμονής και ως προτεραιότητα την ισόρροπη οικονομική ανάπτυξη όλης της πόλης.

Έχετε κάποιο σχέδιο για την επέκταση της ανακύκλωσης των απορριμμάτων, καθώς και για τη χρήση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας;

Ξέρετε, η Αθήνα παράγει ετησίως 295.000 τόνους σκουπιδιών, εκ των οποίων ανακυκλώνουμε μόνο τους 26.000. Πρόκειται για το 9% του συνόλου των απορριμμάτων, την ώρα που άλλες ευρωπαϊκές πρωτεύουσες ανακυκλώνουν έως και το 50%. Για εμάς είναι προφανές ότι η Αθήνα πρέπει να στραφεί προς τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειες, όσον αφορά την αύξηση των ποσοστών της σε ανακύκλωση. Γι’ αυτό και προβλέπουμε τη δημιουργία Πράσινων Σημείων Γειτονιάς σε κάθε δημοτική κοινότητα, με κόστος 6,7 εκατομμύρια ευρώ, για τον άμεσο και ολοκληρωμένο δι- αχωρισμό των ανακυκλώσιμων υλικών. Επίσης, προωθούμε την παροχή κάδων οικιακής κομποστοποίησης σε κάθε ενδιαφερόμενο νοικοκυριό. Δεν μένουμε, όμως, εκεί. Ενισχύουμε την ανακύκλωση μέσα από ανταποδοτικά τέλη και εφαρμόζουμε καθολικά τον κανονισμό που ορίζει ότι «όποιος ρυπαίνει πληρώνει». Επίσης, δίνουμε έμφαση στην ενημέρωση και στην εκπαίδευση των πολιτών, ειδικά των παιδιών, όσον αφορά τα οφέλη της ανακύκλωσης και τις υποχρεώσεις μας ως πολιτών. Η καθαριότητα, εκτός από υγεία, είναι και πολιτισμός.

 

Τα τελευταία χρόνια, η Αθήνα γνωρίζει μεγάλη ανάπτυξη ως αυτόνομος τουριστικός προορισμός. Δεκάδες νέα ξενοδοχεία ανοίγουν σε κτίρια εγκαταλελειμμένα…

Η εξέλιξη που περιγράφετε είναι άκρως ελπιδοφόρα για την πόλη μας. Ξέρετε, ο παραδοσιακός τουρισμός μεταβάλλεται και εμείς πρέπει να καταστήσουμε την Αθήνα προορισμό City-Break για όλο τον χρόνο. Στην πόλη, αυτή τη στιγμή που μιλάμε, υπάρχουν χιλιάδες εγκαταλελειμμένα κτίρια. Ένας αληθινός πλούτος! Εμείς τι λέμε, λοιπόν; Να διεκδικήσουμε από το Υπουργείο Υποδομών την άμεση θεσμοθέτηση ενός πλαισίου, με μοναδικό σκοπό την αξιοποίηση και την ανάδειξη των εγκαταλελειμμένων. Παράλληλα, δίνουμε κίνητρα στους ιδιοκτήτες να αξιοποιήσουν τα ακίνητά τους αυτά μέσα από χρηματοδοτικά εργαλεία της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων, όπως είναι τα σχεδόν άτοκα δάνεια και η απο- πληρωμή σε βάθος χρόνου μέσα από τα δημοτικά τέλη.

Νέοι σταθμοί θα ανοίξουν σε πυκνοκατοικημένες συνοικίες τα επόμενα χρόνια, με την κατασκευή της γραμμής 4 του μετρό…

Η γραμμή 4 του μετρό είναι ένα έργο τεράστιας σημασίας για το σύνολο της πόλης. Στο πλαίσιο αυτό οφείλουμε να εξετάσουμε τη διασύνδεση των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς, καθώς και τη δημιουργία τοπικής Δημοτικής Συγκοινωνίας, η οποία θα εναρμονίζεται με όλα τα υπό- λοιπα μέσα. Στο πρόγραμμά μας επιμένουμε στη βιώσιμη κινητικότητα για όλους και παρουσιάζουμε ένα ολοκληρωμένο δίκτυο διαδρομών πλήρους προσβασιμότητας. Στεκόμαστε δίπλα στα άτομα με αναπηρία, κατασκευάζοντας ράμπες και οδηγούς όδευσης τυφλών σε όλες τις στάσεις των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς και σε όλους τους κεντρικούς δρόμους. Η μετακίνηση δεν είναι απλώς υποχρέωση της πολιτείας. Εί- ναι δικαίωμα όλων μας. Και μόνο έτσι πρέπει να αντιμετωπίζεται από μια δημοτική αρχή.

Ποιο είναι το στιλ του Αθηναίου πολίτη που οραματίζεστε;

Του Αθηναίου που ξυπνάει το πρωί και θέλει να ευχαριστηθεί αυτή την πόλη. Όλοι είμαστε διαφορετικοί. Με διαφορετικές ανάγκες και διαφορετικά «θέλω». Η Αθήνα πρέπει να μας χωράει όλους, ακόμα και να μας συμφιλιώνει, χωρίς να μας ρωτάει.

 

Φωτογράφος: Γιάννης Βασταρδής

Popular
Recent
About Men
error: MANCODE CONTENT IS PROTECT